Pune întrebări pertinente
O metodă bună de a-i provoca pe ceilalţi să gândească este accea de a pune întrebări. O întrebare bună valorează cât o mie de răspunsuri, determinând organizarea informaţiei, evaluarea ideilor existente şi crearea de idei noi.
Adresarea de întrebări cu scopul de a ajuta studentul constituie metoda socratică de învăţare, numită aşa după marele filozof şi dascăl Socrate (Grecia Antică).
Metoda socratică presupune ascultarea atentă a interlocutorului pentru a putea adresa întrebări ajutătoare, constructive, într-o manieră nebeligerantă.
Iată câteva exemple de întrebări socratice:
Întrebări de clarificare
- Ce ai în vedere când spui ______?
- Care este punctul tău de vedere?
- Cum se raportează _____ la _____?
- Poţi să-mi spui asta şi altfel?
- Lasă-mă sa văd dacă te-am înţeles; vrei să spui _____ sau _____?
- Cum se leagă asta de problema/discuţia noastră?
- Marius, poţi să rezumi în propriile cuvinte ce a spus Ciprian? ... Ciprian, asta ai vrut să spui?
- Poţi să-mi dai un exemplu?
Întrebări care examinează presupunerile
- Ce presupui tu?
- Ce crede Oana?
- Ce ar trebui să presupunem în schimb?
- Mi se pare că presupui _____. Te-am înţeles corect?
- Toate raţionamentele tale depind de ideea că _____. De ce îţi bazezi raţionamentele pe _____ în loc de _____?
- Mi se pare că presupui _____. Cum justifici că poate fi luată de bună?
- Acesta e cazul totdeauna? De ce crezi că această presupunere ar trebui păstrată?
- De ce ar face cineva presupunerea asta?
Întrebări care sondează motivaţiile şi dovezile
- Poţi să ne prezinţi motivaţiile tale?
- Cum se aplică asta la cazul nostru?
- Există vreun motiv pentru a ne îndoi de dovada aceasta?
- Cine poate spune care este adevărul?
- Ce ai spune cuiva care zice că ____?
- Poate cineva să aducă o dovadă în sprijinul acestui punct de vedere?
- Ce te-a determinat să tragi concluzia asta?
- Cum putem afla dacă asta e adevărat?
Întrebări despre perspective şi puncte de vedere
- Ce vrei să insinuezi prin asta?
- Când tu spui _____, vrei să dai de înţeles _____?
- Dar, dacă asta se întâmplă, ce altceva s-ar putea întâmpla ca rezultat? De ce?
- Ce efect va avea asta?
- Se va întâmpla aceasta în mod necesar sau doar e posibil/probabil să se întâmple?
- Ce alternativă există?
- Dacă _____ şi _____ sunt adevărate, atunci ce altceva s-ar putea să mai fie adevărat?
- Dacă noi spunem că ____ este etic, ce spuneti despre _____?
Întrebări care sondează implicarea şi urmările
- Cum putem rezolva?
- Ce presupune întrebarea asta?
- Ar trebui _____ să pună întrebarea asta diferit?
- Cum ar putea cineva să clarifice întrebarea asta?
- Întrebarea aceasta este clară? O înţelegem toţi?
- E uşor sau greu de răspuns la această întrebare? De ce?
- Toţi suntem de acord că aceasta este întrebarea?
- Pentru a răspunde la această întrebare, ce alte întrebări trebuie rezolvate mai întâi?
- De ce este această urmare importantă?
- Întrebarea aceasta este cea mai importantă, sau e doar o întrebare de evidenţiere?
- Poţi întrevedea cum se poate raporta asta la ________?
Întrebări adaptate din lucrarea lui Paul, R. (1993). Critical Thinking: How To Prepare Students for a Rapidly Changing World: Foundation for Critical Thinking, Santa Rosa, CA.
Indexul tuturor fişierelor help
Afişează aceste instrucţiuni în limba: English