Pune întrebări pertinente
O metodă bună de a-i provoca pe ceilalţi să gândească este accea de a pune întrebări. O întrebare bună valorează cât o mie de răspunsuri, determinând organizarea informaţiei, evaluarea ideilor existente şi crearea de idei noi.
Adresarea de întrebări cu scopul de a ajuta studentul constituie metoda socratică de învăţare, numită aşa după marele filozof şi dascăl Socrate (Grecia Antică).
Metoda socratică presupune ascultarea atentă a interlocutorului pentru a putea adresa întrebări ajutătoare, constructive, într-o manieră nebeligerantă.
Iată câteva exemple de întrebări socratice:
Întrebări de clarificare
- Ce ai în vedere când spui ______?
 - Care este punctul tău de vedere?
 - Cum se raportează _____ la _____?
 - Poţi să-mi spui asta şi altfel?
 - Lasă-mă sa văd dacă te-am înţeles; vrei să spui _____ sau _____?
 - Cum se leagă asta de problema/discuţia noastră?
 - Marius, poţi să rezumi în propriile cuvinte ce a spus Ciprian? ... Ciprian, asta ai vrut să spui?
 - Poţi să-mi dai un exemplu?
 
Întrebări care examinează presupunerile
- Ce presupui tu?
 - Ce crede Oana?
 - Ce ar trebui să presupunem în schimb?
 - Mi se pare că presupui _____. Te-am înţeles corect?
 - Toate raţionamentele tale depind de ideea că _____. De ce îţi bazezi raţionamentele pe _____ în loc de _____?
 - Mi se pare că presupui _____. Cum justifici că poate fi luată de bună?
 - Acesta e cazul totdeauna? De ce crezi că această presupunere ar trebui păstrată?
 - De ce ar face cineva presupunerea asta?
 
Întrebări care sondează motivaţiile şi dovezile
- Poţi să ne prezinţi motivaţiile tale?
 - Cum se aplică asta la cazul nostru?
 - Există vreun motiv pentru a ne îndoi de dovada aceasta?
 - Cine poate spune care este adevărul?
 - Ce ai spune cuiva care zice că ____?
 - Poate cineva să aducă o dovadă în sprijinul acestui punct de vedere?
 - Ce te-a determinat să tragi concluzia asta?
 - Cum putem afla dacă asta e adevărat?
 
Întrebări despre perspective şi puncte de vedere
- Ce vrei să insinuezi prin asta?
 - Când tu spui _____, vrei să dai de înţeles _____?
 - Dar, dacă asta se întâmplă, ce altceva s-ar putea întâmpla ca rezultat? De ce?
 - Ce efect va avea asta?
 - Se va întâmpla aceasta în mod necesar sau doar e posibil/probabil să se întâmple?
 - Ce alternativă există?
 - Dacă _____ şi _____ sunt adevărate, atunci ce altceva s-ar putea să mai fie adevărat?
 - Dacă noi spunem că ____ este etic, ce spuneti despre _____?
 
Întrebări care sondează implicarea şi urmările
- Cum putem rezolva?
 - Ce presupune întrebarea asta?
 - Ar trebui _____ să pună întrebarea asta diferit?
 - Cum ar putea cineva să clarifice întrebarea asta?
 - Întrebarea aceasta este clară? O înţelegem toţi?
 - E uşor sau greu de răspuns la această întrebare? De ce?
 - Toţi suntem de acord că aceasta este întrebarea?
 - Pentru a răspunde la această întrebare, ce alte întrebări trebuie rezolvate mai întâi?
 - De ce este această urmare importantă?
 - Întrebarea aceasta este cea mai importantă, sau e doar o întrebare de evidenţiere?
 - Poţi întrevedea cum se poate raporta asta la ________?
 
Întrebări adaptate din lucrarea lui Paul, R. (1993). Critical Thinking: How To Prepare Students for a Rapidly Changing World: Foundation for Critical Thinking, Santa Rosa, CA.
Indexul tuturor fişierelor help
Afişează aceste instrucţiuni în limba: English
